1دانشکده بهداشتتغذیه صحیح و مناسببرای عملکرد سیستم ایمنی بدن مهم است. سیستم ایمنی نقشی مهمی در پیشگیری ازابتلاء به بیماریهای تنفسی ازجمله بیماری کرونا دارد. افراد با کمبود مواد مغذی و ضعف سیستم ایمنی ،بیشتر در معرض ابتلاء به بیماریها بوده و در صورت ابتلاء نیز بیماری در آنها شدیدتر است.مصرف کافی مواد مغذی شامل پروتئین، ویتامین های محلول درآب ( اسید فولیک( B6, B12, C, ،ویتامین های محلول در چربی(A, D, E)و مواد معدنی ( روی ، سلنیوم، مس،آهن )برای عملکرد مطلوب سیستم ایمنی، در دریافت غذائی روزانه توصیه می شود . بنابراین:استفاده از منابع پروتئین در غذای روزانه مثل گوشت قرمز، مرغ، ماهی ، حبوبات وتخم مرغ حائز اهمیت است.(پروتئین حیوانی منابع بهتری برایمواد معدنی مانند روی ، سلنیوم، مس ،آهنو ویتامین B12هستند.کمبود ریز مغذی هایی مثل آهن و روی سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند. از منابع غذاییحاویاین دو ریز مغذی مثل حبوبات (بعنوان جایگزین مناسب گوشت)، شیر و لبنیات کم چرب وسبزیهای برگ سبز و انواع خشکبار بیشتر استفاده شود.اما از مصرف سوسیس و کالباس و سایر فست فودها و غذاهای چرب و سنگین اجتناب گردد.توصیه های تغذیه ای برای پیشگیری از ابتلاء به کرونا ، روزانه منابع غذایی ویتامین Cشامل: میوه های حاوی ویتامین Cمثل پرتقال، نارنگی، لیموشیرین، کیوی و سبزیهای دارای ویتامین Cمثل انواع کلم، گل کلم، شلغم، فلفل سبز و فلفل دلمه ایی مصرف کنید. بعنوان مثال مصرف روزانه یک عدد پرتقال یا 2عدد نارنگی ویتامین Cمورد نیاز روزانه بدن را تأمین می کند. هویج و کدوحلوایی و سبزی های سبز تیره مثل اسفناج ، برگ چغندر وبرگ های تیره رنگ کاهو هم از منابع خوب پیش ساز ویتامین A(بتاکاروتن)هستند. از هویج و کدوحلوایی و شلغم و لبو در غذاهای روزانه استفاده شود.مصرف پیاز خام به دلیل داشتن ویتامین Cهمراه با غذا توصیه می شود.از جوانه هایگندم ، ماش و شبدر در رژیم غذایی روزانه خود استفاده شود.از میوه های حاوی آنتی اکسیدان فصل مثل انار ، پرتقال های تو سرخ ، گریپ فروت و ... استفاده شود.در صورتی که علائم سرماخوردگی دارید، از غذاهای آبکی مثل سوپ و آش همراه با آب لیموی تازه و مایعات گرم استفاده کنید. بطورکلی به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری و تقویت سیستم ایمنی بدن مصرف روزانه 3واحد از گروه سبزی ها ( بجز سبزی های نشاسته ایی ) و حداقل 2واحد میوه توصیه شود. مصرف میزان بالای ویتامین ها و مواد معدنی از طریق مکمل توصیه نمی شود . در افرادی که دریافت کافی از منابع غذائی ندارند ، مکمل در حد استاندارد (RDA)توصیه می شود.بخاطر داشته باشید رعایت تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه و حصول اطمینان از دریافت کافی ریز مغذی ها و پروتئین ،نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به بیماری ها از جمله ویروس کرونا دارد.تا حد امکان مایعات کافی و فراوان بنوشید چونبدن برای دفع سموم به آب نیاز دارد.رعایت بهداشت مواد غذائی دریافتی از اهمیت زیادی برخوردار است. از خوردن غذاهایی که خوب پخته نشده ( مثل تخم مرغ عسلی و نیمرو ، کباب هایی که مغز پخت نشده اند ) خودداری شود. -از خوردن غذا و مایعات در مکان هایی که از نظر بهداشتی مورد اطمینان نیستند خوداری شود.3اقداماتزیربهطورخاصبهعنوانراهکاردرمانیکوروناویروسجدید2019توصیهنمیشوند،زیراآنهابرایمحافظتازشمامؤثرنیستندوحتیمیتوانندمضرباشند:سیگارکشیدنمصرف داروهایگیاهیسنتیاستفاده ازچندماسکبه صورت همزمانبرایبهحداکثررساندنمحافظتمصرفخودسرانهداروهامانندآنتیبیوتیکهامنبع : 1-دفتر بهبود تغذیه جامعه ،وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی2-سازمانجهانیبهداشت